Sunday, December 18, 2022

Selangor Youth Community Meraikan 5 Tahun Penubuhannya Bersama DYTM Raja Muda Selangor

Assalamualaikum dan salam sejahtera

Komuniti Belia Selangor atau Selangor Youth Community (SAY) telah ditubuhkan oleh DYTM Tengku Amir Shah Ibni Sultan Sharafuddin Idris Shah Alhaj, Raja Muda Selangor pada tahun 2017 dengan visi untuk mewujudkan komuniti belia yang bertenaga, dinamik dan progresif di Selangor. Baru-baru ini aku turut bersama-sama menghadiri malam gala mereka sempena meraikan belia-belia yang cukup berbakat besar. Ikuti butirannya !


Untuk pengetahuan semua SAY telah memberi kesan kepada lebih 300,000 belia dalam lebih 200 program dan inisiatif merentasi 4 bidang tumpuan: Keusahawanan, Seni dan Kreatif, Khidmat Masyarakat, Sukan dan Kesejahteraan. Sepanjang 5 tahun penubuhannya, SAY berhasrat untuk menganugerahkan kepada belia yang memenuhi kriteria yang dicari sepanjang penubuhan kelab komuniti ini.



Terdapat beberapa anugerah disampaikan pada malam tersebut, termasuklah Anugerah Belia Raja Muda Selangor dan Anugerah Pertubuhan Belia Terbaik. Bagi pengiktirafan Anugerah Belia Raja Muda Selangor dianugerahkan kepada individu yang menunjukkan kepimpinan yang terpuji dan cemerlang dan banyak menyumbangkan bakti pada masyarakat secara amnya. Manakala untuk Anugerah Pertubuhan Belia Terbaik dianugerahkan bersempena impak dan sumbangan penting mereka dalam melakukan perubahan positif dalam industri yang diceburi.




Kedua-dua pemenang bagi Raja Muda Selangor Anugerah Belia dan Anugerah Pertubuhan Belia Terbaik telah dipilih dengan teliti untuk jawatankuasa dan DYTM Raja Muda Selangor. Terdapat 380 penaja, rakan kongsi, ketua belia dan sukarelawan hadir pada malam gala yang berlangsung bertempat di Grand Ballroom, Hotel Sunway Resort.



Delegasi ASEAN dari Yayasan ASEAN dan ASEAN Pertubuhan Belia turut hadir untuk menandatangani Memorandum Persefahaman yang bersejarah antara SAY dan Yayasan ASEAN. Persefahaman ini bagi memperkasakan belia di kesemua 11 negara ASEAN sejajar dengan Matlamat Pembangunan Lestari Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu dan ASEAN Rancangan Kerja Belia.



Kejayaan 5 tahun penubuhan SAY dibuka dengan persembahan istimewa oleh projek Kemar Tari, yang memperkasakan anak orang asli dari Gerik, Perak yang mana projek ini ditaja oleh SAY. Ia telah mendapat manfaat kepada 20 orang anak orang asli melalui projek tersebut. Turut membuat persembahan ialah Naim Daniel, penyanyi muda hebat dan cukup terkenal. Beliau telah membawakan 3 lagu pada malam tersebut. 



Di malam gala itu juga turut dipertontonkan 3 Filem Pendek penerima geran Belia Juara iaitu Joy dan Ong Yee Jing untuk “A Dream”, Leeyana Sulong untuk “Nostalgia”, dan Seha M.S.O untuk “102 Hari”. Majlis diakhiri dengan ucapan setinggi-tinggi penghargaan oleh DYTM Raja Muda Selangor, rakan kongsi dan pihak berkepentingan atas dedikasi dan komitmen mereka kepada SAY sepanjang tahun.



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...