Friday, June 15, 2012

Perangai customer yang menjengkelkan

Assalamualaikum

Kerja di bahagian servis nie, penuh dengan cabaran dan dugaan. Cabaran di mana kau kena hadap dengan perangai customer yang sangat pelbagai dan menjengkelkan. Kau kena sentiasa sabar dan terus melemparkan senyuman yang paling manis sebab customer is always right. Katanya.


Bekerja di sektor F&B nie, aku ada sedikit kejengkelan terhadap perangai customer yang tidak hormat servis krew di tempat makan tersebut. Jenis tak hormat yang tidak sedar, bukan secara sedar. Antara contoh bila kita tengah lap-lap meja untuk bersihkan meja yang dia nak duduk tu. 

"Bang nie belom bersih lagi, bang nie belom, yang nie" - sambil tuding jari

Bagi aku, perbuatan seperti ini adalahs edikit kurang ajar dan tidak patut. Kau buat tu macam aku nie orang suruhan kau. Boleh ke tidak, kau sedikit sabar untuk aku bersihkan meja tu. Dan sekiranya selepas aku selesai bersihkan dan masih ada kotoran, barulah kau beritahu. Jangan tudin itu ini semasa aku sedang mengemas dan membersihkan meja itu.

Keduanya, aku tak suka pelanggan yang jenis rasa dia tu hebat dan anggap orang yang bekerja di kedai makan nie low class dan tak ada masa depan. Tak cakap untuk semua, tapi ada jenis customer macam nie. Dia rasa dia ada hebat dan ada hak untuk marah dan tinggi suara sesuka hati. Biasa orang macam nie, dia punya tahap kesabaran sangatlah tipis.


Seterusnya, aku tak suka jenis customer yang panggil kita untuk ambil order tapi dalam masa yang sama dia belum sedia untuk order apa. Jadi kita kat situ menonong mendengar perbualan dia dengan pasangan/kawan dia. Panggil bila dah sedia. Jangan buang masa aku tnggu situ untuk dengar perbualan korang. Lagi-lagi jens yang baru bercintan-cintun nie. Ya Allah rasa nak hempuk-hempuk je gelagat jijik mereka semasa nak ambil order.

Macam aku cakap tadi, aku tak cakap untuk semua. Ada je perangai customer yang baik dan best. Cuma ini adalah beberapa perangai yang aku rasa sangat menjengkelkan yang aku jumpa sepanjang bekerja dalam industri F&B nie. Harap-harap tak jumpa lagi perangai seperti ini di masa akan datang. 

Post edited : August 2021

21 comments:

  1. Hmm mcm2 .. dh ada pengalaman keje kt pakli, bole la tahan ..

    ReplyDelete
  2. terbaekk laaa entri kau !
    hahaha

    ReplyDelete
  3. hahahahaha.!!! lawak pun ada. Zharif Azis yang hensem lagi menggodakan, order pliss. ayat ni xleh blah. hahahhaa..cool entry bro ;)

    ReplyDelete
  4. HAHAHHAHAHA entah bahasa ape zharif cakap tu :DD btw, ada kwn keje kdai sushi..bese la keje dgn cina, slalu kena tengking kena marah, kena buat sume keje, xbleh duduk, keje hbs lak kul11 mlm.. nice kan? -.-

    ReplyDelete
  5. adil : tapi dekat pakli takde sampai kene tengking2 pon

    teya : tenQ ^^

    ReplyDelete
  6. kimy : kalao datang sini , nak order ckap mcm tu tau . muahahahha =D

    fateen : bukan keje dengan cina tapi customer nya banyak cina . huhu . kat situ pkerja semua nya melayu , 2 india , 3 nepal mari =)

    ReplyDelete
  7. adess..kenapalah zharif azis ni suka puji diri hensem? haisyy nasib baik hensem btul. haha, alaa mana2 tempat yg kena serve customer sume mcm tu. aku pon pernah kena tengking jgk. huhu

    ReplyDelete
  8. kann =) tapi dulu kat tempat lama xde sampai mcm nie =P

    ReplyDelete
  9. hhahahaha


    sekali kalau btul2 org cina ngn india bace neyh, mesti gelak guling2 sbb ayat berterabur (itu pun kalau setiap perkataan tu ada maknenye lah)..
    sekali ade terselit perkataan yg mencarut,,habes ar kau,kena report n banned.."Hey, officer,this boy named Zharif Azis yang hensem tu is a bad boy you know!"

    muahahhaa

    ReplyDelete
  10. pic ni je ke yg ko amek dr hp aq??
    btw, bpk lawak laa..aq pon kne cm ko gak kt cashier..
    siap kne perli lg tuhhh..

    ReplyDelete
  11. cik ummi : harap2 dorang tak baca , kalau dorang bace habis aku >__<


    fadz : ada je lagi cuma malas nak tarok banyak2 . huhu . senasib lah kita . eh keje pon satu tempat =D

    ReplyDelete
  12. alah2 ... macho nyeee keke
    siapalahh yg rajin candid pic tuu ..

    akk folo sinilahh .. x tahu kenapa akk folo kuikuikui ;)

    ReplyDelete
  13. kawan tempat keje yg rajinj sangat2 ambik gambar =) huhu

    thanx =)

    ReplyDelete
  14. salam gan ...
    menghadiahkan Pujian kepada orang di sekitar adalah awal investasi Kebahagiaan Anda...
    di tunggu kunjungan balik.nya gan !

    ReplyDelete
  15. aku setuju bab cha ya nun alif tu

    ReplyDelete
  16. macam dah pernah ada pengalaman je =P hahahhaa

    ReplyDelete
  17. " Shi shi shoo , fo dishafou , okey dik yang nie bagi satu . Se fomei lin ? Shafou , shie so fotot toye , okey bagi yang nie lagi satu tapi tak nak bawang ye dik . Se mo ? fishou toforeo ferrero roshe , po ta chi fi mathafaka . Ko be fosyoputa fi mokolitou . Okey itu saja dik =) "

    " Ina puringge ? Nalek , sundiram tanalayem , akak nak ini mari tapi akak tak nak itu cendawan . Kelonggopori elek , ayoyo mo tamil laddu , nak tambah yang nie 4pcs ye dik . Poraaa vaan na vil astromali two o wan bolecuriya boli kanggena ? Ama pucik , elek . Okey itu saja dik =) "

    " Nak yang nie ke yerp ? Takot nanti tak habis pulak kan . Okey dik bagi akak yang nie satu set . Eh papa , nak ke bungkuskan untuk mak kat rumah . Kat rumah ada berapa orang ye ? Takot nanti dorang berebut pulak . Dik , yang nie akak nak bungkus tapi nak empat set . Dah tu je ke papa ? Mama dah lapar nie . Baby dalam perut pon dah tendang-tendang nie . ini semua salah papa lah nie yang buat mama buncit macam nie . Eh ? Okey itu je dik . Nanti kalau ada lagi akak panggil yer "

    ni kelakar ! HAHA

    Tapi serious kastemer cina paling menyirap .

    ReplyDelete
  18. memang , mencirap sangat .

    Thanx =')

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...