Sunday, April 30, 2023

Strateq Melancarkan Program Pembangunan Bakat Teknologi Untuk Anak Tempatan

Assalamualaikum dan salam sejahtera

Masih ingatkah kalian sebelum ini aku pernah kongsi mengenai Strateq yang sedang mencari bakat-bakat anak tempatan untuk digilap dan diketengahkan untuk memenuhi keperluan industri ? Ini bukan omongan kosong ya. Baru-baru ini mereka telah menandatangan dan melancarkan program yang menyaksikan kerjasama bersama beberapa organisasi dan agensi bagi menjadikan program ini satu realiti.


Pelancaran kerjasama ini menyaksikan organisasi-organisasi besar seperti Petronal Digital, QSR Brands, HRD Corp, MDEC dan beberapa universiti tempatan seperti Universiti Kebangsaan Malaysia dan juga Universiti Putra Malaysia.


Kejayaan program ini akan dapat menjimatkan kerugian sebanyak RM18.65 bilion bersamaan 5.2% dalam GDP kepada bajat asing akibat kurangnya bakat tempatan dalam industri yang penuh demand ini. Strateq berazam untuk membentuk sebuah program Pembangunan Bakat Teknologi baharu bagi menyediakan dan menggilapkan bakat anak tempatan untuk industri kemahiran ICT yang biasanya dipenuhi oleh bakat-bakat asing.

Tahukah anda bahawa industri teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) menyumbang kira-kira 23.2% GDP iaitu bersamaan RM360 bilion. Tenaga kerja yang melibatkan industri ICT ini adalah sebanyak 1.2 juta namun lebih daripada 200,000 daripadanya adalah pekerja asing yang menyumbang kerugian gaji sebanyak RM18.65 bilion.


Melalui program ini nanti, Strateq memberi tumpuan untuk membantu negara menutup jurang ini dengan membina bakat tempatan dalam sektor ini. Sambutan program ini sangat menggalakkan daripada pelbagai rakan kongsi terkemuka dari seluruh spektrum industri, urus tadbir dan akademik. Antaranya ialah PETRONAS Digital Berhad, QSR Brands, Universiti Putra Malaysia, Universiti Kebangsaan Malaysia, Universiti Teknologi MARA, Human Resources Development Corporation (HRD Corp), Malaysia Digital Economy Corporation (MDEC) dan PIKOM.

Strateq juga membayangkan untuk bekerjasama dengan lebih banyak agensi tempatan apabila program itu berkembang dan mendapat tarikan. Semoga melalui program ini, Strateq mampu mengenal pasti keperluan ICT di masa hadapan untuk industri, strategi untuk teknologi baharu dan akan datang dalam pasaran. Dengan cara ini, kita mampu mengurangkan pergantungan negara kepada bakat asing.


Program Pembangunan Bakat ini menggunakan pendekatan 4 langkah bermula dengan membolehkan untuk menggunakan kemudian menaik taraf dan akhirnya meningkatkan. Khususnya, program ini memberi tumpuan kepada kelayakan mikro dan peluang pekerjaan. Dalam jangka masa terdekat, Program ini ditetapkan untuk merapatkan jurang pembelajaran/persekitaran kerja melalui program latihan berstruktur. Dari situ ia kelihatan untuk memaksimumkan kesan baharu dan sedia ada tenaga kerja melalui latihan dengan penekanan kepada kemahiran semula, peningkatan kemahiran dan bakat pelbagai kemahiran.


Akhir sekali, program ini akan berusaha untuk memupuk sinergi yang lebih besar antara ahli akademik dan industri termasuk pengemaskinian jangka panjang kepada sukatan pelajaran universiti untuk lebih mencerminkan keperluan industri. Program ini bersedia untuk melancarkan inisiatif termasuk kerjasama dalam projek penyelidikan, pembangunan pasaran bakat, perkongsian pengetahuan, kepakaran dan teknologi. Ia juga akan memberi tumpuan kepada pembangunan modul latihan, sijil profesional dan kelayakan mikro serta aktiviti pelajar seperti seminar industri dan akademik serta latihan industri untuk pelajar.


Strateq turut melancarkan Pusat Penghantaran Global Strateq yang akan menumpukan pada kemahiran teknikal, ketelitian proses, alatan, metodologi, struktur keseluruhan dan strategi untuk menyampaikan perkhidmatan yang didayakan IT dengan lancar ke lokasi global. Pusat ini akan terletak di Kuala Lumpur dan mencari perkhidmatan kepada perusahaan tempatan dalam pasaran Asia Tenggara.


Pusat ini ingin menawarkan penjimatan kos perniagaan, akses kepada kumpulan sumber yang lebih besar, kualiti perkhidmatan yang lebih baik dan liputan zon waktu. Untuk maklumat lanjut mengenai Kumpulan Strateq, lawati: www.strateqgroup.com 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...