Saturday, July 11, 2015

Penang Field Trip

Assalamualaikum and good day everyone !

Kita berehat dulu dari meng-update cerita America. Penat weyh nak throwback-throwback nie. Tambah-tambah banyak benda fakta nak kena ingat. And I know you guys are excited for my 10 days vacation story, so sabar naa. Will come to you shortly after i finished my May stories.

Ada beberapa ketul je cerita untuk bulan Mei yang aku anggap "penting" untuk di update. Yang lagi beberapa ketul tu tengoklah kalau aku free aku update. Kbai. Cerita nie pon dah tertangguh 2 bulan tau.

Kali nie nak cerita pasal rombongan kelas ke Pulau Pinang awal bulan Mei lalu. Ia berlangsung selama dua hari dari 2 Mei hingga 3 Mei 2015. Actually masa nie orang lain tengah sibuk bercuti balik kampung halaman, tapi kami terpaksa stay di bumi Tanjung Malim demi rombongan ini. Habang berkorban demi kelas kita dikk. Habang redha.

Rombongan nie diadakan bersempena dengan projek kelas kami untuk subjek Environmental Psychology di mana kami kena ambik gambar tempat-tempat yang kami lawati and distinguish which categories the place falls into. There are 3 categories. Physical territorial, cultural territorial and Personal territorial.

I am the only senior took this subject. Segan baq hang

Habang dulu pernah berjanji untuk tidak ambik subjek nie sebab habang tahu subjek nie banyak projek nak kena buat. Group project lah, class project lah dan beberapa lagi faktor. Nak buat project nie leceh tau, banyak kerja. Sebab tu habang elakkan daripada mengambil subjek nie.

(Subjek nie jatuh dalam kategori Teras Pilihan di mana pelajar psikologi UPSI boleh memilih 4 subjek daripada subjek-subjek yang tersenarai dalam kategori Teras Pilihan nie. Suka hati lah nak ambik yang mana satu. Pilihan masing-masing)

Akhirnya habang terambil jugak subjek nie sebab habang gelabah tengok batch RAPAT habang rata-rata dah habis ambik subjek-subjek Teras Pilihan nie. Dorang habiskan masa habang pergi America dulu. Sampai hati depa tinggalkan habang. Tapi tak apa lah, rezeki habang. Habang dapat A tau kelas nie. Habang bukan nak riak tau, habang cuma nak bagi inspirasi dan berkongsi kegembiraan je. Kbai.

Our lecturer loves to take selfie. Nasib ler sape yang tengah tidur tu yerp.
Untunglah tidur mampu control mulut. Habang kalau tidur semua terbukak dikk.
Mata je tertutup. And of course seluar pon tertutup. Soalan apakah itu.

Kitorang bertolak seawal jam 9 pagi menggunakan bas UPSI. I was sleeping in the bus all the way from Tanjung Malim to Penang. Sampaikan naik jambatan Pulau Pinang tu pon tak sedar tau. Seingat aku, aku tak tidur malam tu. Takut terlajak tidur. Tu yang balas dendam tidur dalam bas tu.

Set 10 seconds time and pose. Forever alone.

Sampai Penang lebih kurang jam 12. First place kitorang pergi ialah Masjid Negeri Pulau Pinang. That was my first time ever went there. Although i spent one year in Penang matriculation but i never went there. In fact, i didn't explore Penang that much when i was in matric. Lagipon tak ada transport, nak buat acane. Mengharapkan bas lusuh bawak pergi Jusco jelah tiap-tiap hujung minggu.

Again, forever alone mood is on

We prayed and ate our lunch there. After spent two hours at the mosque, we went to second place, Kek Lok Si Temple. We were caught in jammed when we were on our way there. Our bus barely can moved at this time. End up, the bus driver asked us to just walk to the temple. It didn't took much time to arrive there as we were quite close from the place we started walking.

Kek Lok Si temple nie macam atas bukit kedudukannya. So kena mendaki lah sikit time nak naik tu. Semput gak lah. Disepanjang laluan nak ke atas tu, kat keliling semua ada jual-jual souvenir. Meriah betul kedai-kedai kat situ tau.

Harga dia boleh tahan mahal. Tapi jangan risau. Sebab korang boleh tawar mati-matian kat sini. I was planning to buy something after i finished touring the temple. So hold on ye uncle-uncle and auntie-auntie. Later i'll come to ya. Dapatkan tips untuk membeli belah barang-barang di kawasan nie daripada aku sebentar lagi. Keep on reading.

There are so many turtles in the pool. Ada yang besar, ada yang kecil. Macam-macam saiz ada. You also can feed the turtles by getting the food from a seller nearby the pool.

I was amazed by the architecture of the temple. The colors of the monuments are very interesting and beautiful. Very attention to details. I didn't managed to get to the top. Plus, the temple are closed at 6pm everyday. I was rushing from one side of the temple to another side.

Selalu travel dengan kawan baik. Senang sikit nak bergambar, nak suruh 88 kali untuk dapatkan one good shot pon takper. Takpon dengan batch sendiri. Dalam kelas nie, aku sorang je senior. Dorang semua junior aku. Jadi agak malu lah sikit. Lagi-lagi soal bergambar. Although they are willingly to take photo of me if i ask them to do so, but still segan lah. Aku nie dah lah kalau bab bergambar nauzzubillah. Takkan manjang nak suruh kan. Tu yang segan tu.

It felt so awkward after a long time didn't take any selfie.
Habang dah start rasa segan dikk upload gambar selfie kat social media.
Itu petanda habang sudah matang ke dikk ?

Confident itu penting ye hadik-hadik semua. Werk it gal !

Junior ku yang awesome-awesome belaka

After finished from touring this beautiful temple, kitorang pon turun. But before that, kita shopping dulu deyh.

Ko nak shopping kat sini kena hati-hati. Sebab penjual banyak bagi harga melampau. So ikut tips dari saya. Once dia tanya kita nak harga berapa, terus bagi harga yang betul-betul rendah dan kita mampu. Let say 10 ringgit. Then kalau dia tak kasi, dia suggestkan harga lain, ko blah je. Nanti dia panggil ko lagi, ko mintak jugak harga yang ko nak tu. Atau nak lagi keji, ko cakap lah penjual dekat bawah ada jual lagi murah and ko nak beli dari penjual tu. InsyaAllah, berbekalkan niat yang suci dan hati yang bersih, korang akan dapatlah barang tu dengan harga yang ko nak.

Mudah je kan ?
Make sure semua catit dalam buku nota masing-masing. Tips berharga dari habang jejakakaula.

Benda nie pon dijual tau, ada yang mau ?

Nie je yang aku beli untuk rombongan kali nie

Then petang tu supposedly nak pergi ke pantai Batu Feringghi tapi entah macam mana tak jadi. Aku rasa sebab dah malam ke acane. Aku tak sure sebab masa nie aku tidur dalam bas. Al-maklumlah tak tidur satu malam untuk pergi rombongan nie. Tu yang bantai tidur tu bila ada peluang.

Tahu-tahu je sampai dekat pekan Batu Feringghi. Is it Pekan Batu Feringghi ? Memandai je aku nie. Aku tak tahu lah apa nama tempat tu. Lupa. Datang situ cuma nak cari tempat makan je.

Restoran-restoran kat area sini semua nampak fancy-fancy belaka. Habang yang berasal daripada desa nie takut nak jejakkan kaki ke tempat-tempat macam tu. Rasa macam tak layak je. Eh gituee. Rendah diri sangat.

Makanan semua mahal-mahal kot. Satu hidangan je 30 hengget. Dah macam dekat US dah harga makanan. Kelas kau jahh. Lagipula restoran-restoran dekat area sini semua jenis yang atarabangsa punya. And kebanyakkan nya from middle east punya country. Middle east pon middle east lah, perut dah lapar. Cari restoran murah tak jumpa-jumpa.

Dah jumpa yang murah, lambat pulak servis dia. Ahh sudah *Terbalikkan meja*

We found one restaurant that suits with our wallet. Harga makanan 15 ringgit termasuk air. Portion makanan agak besar. Memang puaslah ko nak habiskan makanan tu.

Al-marhum chicken tikka nama dia. Selamat bersemadi di dalam perut.

Banyak jugak orang jual-jual cenderamata kat sini tapi aku tak beli apa-apa pon. Just jalan-jalan and tengok-tengok je.

Selesai makan, kitorang semua tercari-cari bas. Driver bas parking bas santak jauh. Membuatkan diri ini kena berjalan lebih kurang 2 marhalah untuk sampai. Okey tipu je. Yang penting memang ketiak lecak lah masa nie. Nasib lah sape yang duduk sebelah aku.

Kat sini lah tempat kami bermalam. My first impression was "Ini tempat pelacuran kah coz it looks like one". Dan ternyata, tempat kitorang menginap nie sangat selesa. Good job AJK penginapan. Y'all memang hebat dalam mencari tempat menginap. Sangat-sangat selesa !

Since lelaki cuma ada 7 orang je, jadi banyak lah katil-katil lebih. Heaven gila masa nie dapat baring atas katil.

Dah siap-siap mandi untuk membersihkan apa yang patut, kami yang lelaki nie pon keluar pergi cari makanan. Lapar lagi masa nie. Tak kenyang makan nasi kat kedai arab tu. Padahal makan banyak tau.

Al-marhum nasi kandar penang

Baru aku tahu nasi kandaq macam mana and dari situ aku realize yang itu merupakan first time aku makan nasi kandaq. Aku ingat nasi kandaq nie nasi dia macam ala-ala beriyani sikit. Rupanya nasi dan kuah campur-campur je. Harga boleh tahan mahal lah untuk nasi macam tu je.

Kami bangun awal for the next day, sebab nak pergi ke Bukit Bendera kena awal-awal pagi. Takut kena beratur panjang beli tiket. Jam 6 pagi macam tu dah start check out daripada tempat penginapan kami. Tak jauh pon rupanya Bukit Bendera nie dari tempat kami menginap. I was imagine like one hour or so to reach there.

The last time i went here when i was 10 years old. It was a long long time ago. And that time i went here, it was raining like crazy. We barely do anything once we reached at the top. Only stood there waiting for the next train to come and pick us up. Ouh ya, forgot to mention, i went there with my schoolmates. It was a school trip.

I didn't expect the ticket price would be this cheap. I am so excited to explore Bukit Bendera after 12 years. I was so surprised that there are so many things exist up there. I didn't know that. Nobody told me.

Sedikit taklimat daripada lecturer kami, Sir Nuzsep

With my junior yang super vogue.

Surprisingly, the bongola or train or whatsoever you called that thing is, it is different and new from the last one i had. I remembered i once felt annoyed with this train since it took years to reach at the top. But with this brand new train, it does not take long time to reach at the top. Time elapse really changed Bukit Bendera drastically.

Old train model. I believed i had the wooden one. If i'm not mistaken.

Once we reached at the top, the view was breathtaking. I could live there forever. Waking up with this view is always a dream for me. Tall buildings really look small from up here. It feels really weird.

Funny thing is, i lived at Penang for about one year for matriculation but i never explored Penang when i was there. I never think about it either. I guess, matriculation life really hit me hard as i had a hard time in adapting to it, transitioning from high school to matriculation was a bit tough for me. I'm glad to get to know my matric's friends but i don't enjoy my matriculation life as much as i enjoy the friendship. It was suck. Big time.

Why i talked about matriculation anyway ? Where do i start talked about it ? Erghh.

Back to the field trip story. I really can't believe that there are so many things up there. There are restaurants, mosque, temple, museum and many others. I thought it is just a place to view Penang from the top.

And the very famous love lock U. All this time cuma nampak orang upload gambar je. Finally dapat jugak jejakkan kaki kat sini. Sweet sangat ke buat love lock nie ? Macam tak rasa apa pon. Mungkin sebab habang tak ada pasangan.

Bagi aku lah, kalau mangga tu tak berkarat still okay lah. Tapi kalau sampai berkarat-karat, jadi mencacatkan pemandangan. Ada tu sampai tulisan dah hilang. So maksudnya kekal ke tak pasangan tu ? Hahaha. Banyak lah ayat-ayat sweet pasangan-pasangan yang mengunci cinta mereka kat sini.

Before 9.30 we need to get down from the hill. Rupanya ada limit masa untuk duduk atas tu. Aku ingat suka hati je nak turun bila. Baguslah ada limit masa nie, takde lah sesak dekat atas tu.

Nak turun tu, aku berpeluang dapat duduk paling depan sekali. Aku ada record video time nak turun nie tapi malang tidak berbau. Video nya dah tak ada. Once dah sampai bawah, perghhh ! Ramai gila manusia dekat kaunter tiket. Padahal baru jam 9.30 pagi dah ramai macam nie. Nasib baiklah kami datang sana awal-awal pagi. Kalau tak mesti buang masa untuk beratur je.

And that was it. Ikutkan ada banyak gambar lagi tapi gambar-gambar dekat dalam phone ada dekat laptop lama. Laptop dah rosak. Dah sebulan lebih pinjam laptop kawan baik. Mostly gambar-gambar atas nie daripada kamera gedang and beberapa keping gambar daripada kamera phone lecturer ku.

Okay lah daripada tak ada gambar langsung, ye dakk ?

Untung dapat pensyarah jenis suka tangkap gambar nie. Time kami semua membuta dalam bas masa otw balik Tanjung Malim dia boleh pi snap gambar nie. Maka terhasil lah gambar kenangan ini.

Merujuk kepada gambar di atas, maka anda boleh nampak lah betapa penatnya lawatan 2 hari 1 malam nie. Walaupon tak ada lah banyak mana pon tempat kami lawat tapi penatnya tu kalah pekerja yang bina bangunan tau. Eh ye ke ? Over sangat nie metafora nya.

Best lah dapat spend masa 2 hari 1 malam dengan junior Batch Auriolus. Terima kasih semua sebab sudi terima habang dari Batch RAPAT nie. Terima kasih sebab tak buli habang. Itu je. Rombongan dengan junior Batch Auriolus sudah, nantikan post akan datang di mana habang pergi rombongan dengan senior Batch Genezens pulak yerp.